Sunday, June 29, 2008

SUARA HATI PENULIS SEANGKATAN

(Suara hati ini dikutip kembali daripada sumber internet dan dikumpulkan dalam blog khas "Faizal Fadzil")

ISNIN, 2007 MAC 12
kembalinya seorang rakan penulis.
Al Fatihah untuk Allyarham Ahmad Faizal (anak AF Yassin) yang telah kembali ke Rahmatullah akibat komplikasi penyakit kencing manis dan koma. Berita daripada Rahimidin Zahari aku terima semalam. Tapi atas masalah peribadi kami mengambil keputusan untuk menziarahinnya petang ini. Sedihnya kami terkilan sebab tidak berkesempaan untuk melawatnya yang uzur di Subang MC. Jam 11, Rahimidin sms aku dan beritanya yang Faizal telah menemui Allah.

ii
Aku mengenali Faizal ketika sama-sama menjadi anak angkat DBP dalam program Minggu Remaja (MPR) tahun 1986. Kami (Rahimidin, Ahmad Patria, Aku, Roslan Ngah, Zamri Mohammad, Amaruzati, dan lain-lain) menjadi anak didik yang berjaya hingga hari ini. Hari ini, kami kehilangnnya...

iii
Ketika aku menulis blog ini, aku masih menanti sms Rahimidin untuk mengunjungi allyarham buat kali terakhir.

iv
sambungan selepas isyak 12/03/07:
aku baharu sahaja pulang dari melihat allahyarham selamat disemadikan. aku dapat menyaksikan KP DBP, Dr. Fuad Zarkasi, Dr. Khairul Azmi, dan lain-lain. Apa yang lebih memeranjatkan ialah aku dapat bertemu dengan Zamri Muhammad iaitu rakan MPR tahun 1986. Rupa-rupanya dia adalah biras allahyarham. Kami berbual panjang dan Zamri menjelaskan bahawa sahabatku itu telah berperang dengan sakit kencing manis hampir 10 bulan. Arahan Dr. agar kaki kanannya dipotong tidak pernah dihiraukan. Kesannya, kuman telah meresap ke jantung dan dia koma. Moga Allah merahmati rohnya dan aku sentiasa berdoa agar allahyarham yang baik itu akan ditempatkan di syurga. Aku sempat menghubungi Ahmad Patria, dia merengus dan seperti tidak percaya yang dia akan kehilangan seorang sahabat dalam usia 38 tahun.

iv
Mendengar imam membaca talkin benar-benar meruntun kalbu. Terasa aku seperti akan menemui Tuhan. Ya Allah, perlukah aku menghafal setiap jawapan yang bakal ditanyai oleh malaikat Mungkar dan Nagkir di alam kubur itu? "Bayang-bayang maut dan kematian tidak pernah berdusta. Kita akan menemuinya juga suatu hari nanti. Bila dan di mana? Itu adalah kerja Allah" kata Rahimidin Zahari sewaktu kami dalam perjalanan pulang menuju rumah PENA. Aku diam dan seketika membayangkan dosa-dosa yang telah aku lakukan selama ini. Ya Allah, ampunkan seluruh dosaku dan dosa-dosa muslim dan muslimat.
Tiba-tiba aku teringatkan kata-kata arwah yang ingin kembali menulis setelah lama tidak menulis cerpen ketika saat terakhir aku berbicara dengannya di rumah PENA sewaktu Malam Puisi Perjuangan Utusan-PENA.
Tuhan, terimalah aku dengan seluruh rahmat-MU.
Amin. Al-Fatihah untuk Ahmad Faizal bin Ahmad Fadzil.
Nota ilham sham al-Johori pada Isnin, Mac 12, 2007
2 desir kata:
amaruszati berkata...
salam. terlempar aku ke shah alam hampir 20 tahun dulu. arwah sering datang ke pejabat marwilis publisher, berbual tentang sastera dan saling memberi semangat. selepas meninggalkan shah alam, kami terserempak di dbp sekali. itulah yang terakhir, tidak pernah aku temui dia lagi. sampai bila-bila tak temui dia lagi. hanya alfatihah mengiringinya....
2007 Mac 14 14:50
Tanpa Nama berkata...
salam, cikgu sudin...rasanya anda silap orang ni...yang kembali ke rahmatullah tu adalah ahmad faizal bin ahmad fadzil (AF Yassin). Kesian AF Yassin, dia masih wujud tapi anda dah matikan dia dulu...
2007 Mac 15 16:01
Catat Ulasan
Catatan Terbaru Catatan Lama Laman utama
Langgan: Catat Ulasan (Atom)
Shamsudin al-Johori

Di pintu masuk Universiti Istanbul, Turkey

SALAM UZLAH
sham al-Johori
Penyair kelahiran Johor yang didewasakan oleh desir angin dan hijau alam. Terdidik dari Madrasah Sham al-Johori dalam jurusan kesusasteraan Islam berteraskan Al-Quran dan hadis. Penulis yang mula menyuburkan dunia Melayu serumpun dengan sastera bernuansa Islami-romantisme ini mula bergiat dalam bidang kepartian, khususnya dalam parti 'AL-AKHIRAT' yang bergerak secara terbuka di Madrasah Sham al-Johori. Pernah memenangi pelbagai Hadiah Sastera peringkat kebangsaan. Kini seorang pencari jalan pulang yang abadi. Doakan 'aku' sentiasa berada di jalan yang diredaai dan dirahmati ALLAH SWT. Amin
Lihat profil lengkap saya

KUNJUNGAN BICARA







ARKIB DAN DUNIAKU
• ▼ 2007 (111)
o ▼ Februari (20)
 SELAMAT BERUZLAH
 TAMAN PERCAKAPAN
 KOLEKSI SAJAK TAMAN PERCAKAPAN
 sejarah dan masa kini yang mendekatkan
 detik-detik diri di daerah rindu
 detik-detik diri di daerah rindu.......
 salam rindu.....
 tentang manusia dan kemanusiaan
 selepas valentine day
 sebuah cinta yang lain
 sebuah dunia sepi
 mencari makna diri i
 bursa yang anggun
 membilang masa lalu
 salam dari tanah amsterdam
 apabila batas kemanusiaan tercabar
 membaca sebuah dunia yang lain
 selepas 5 safar 1428H
 Ralat sajak "Doa Maal Hijrah di Kaki Maghrib" dan ...
 mencari makna rindu bahasa Melayu.....
o ► Mac (16)
o ► April (7)
o ► Mei (11)
o ► Jun (4)
o ► Julai (12)
o ► Ogos (10)
o ► September (9)
o ► Oktober (13)
o ► November (6)
o ► Disember (3)
 Salam dari 'Tanah Perang'
• ► 2008 (49)
o ► Januari (6)
 seharian di rumah pena
 Sebuah Cerita Bernama 'Pendidikan'
 DUA PUASA YANG LAIN TANAHNYA.
 Al-Kisah Politikus Terompah
 Salam 10 Muharam dan Hikayat Politikus Terompah
 Sakit Itu Muhasabah
o ► Februari (4)
 SESUDAH WAKTU ITU
 Maka Bubarlah Parlimen
 SALAM BERPILIHAN RAYA
 SETULUS ANEKDOT KEPADA YB
o ► Mac (11)
 BULAN DI DALAM BENDERA
 LUSA PILIHAN RAYA. UNDILAH, UNDILAH, UNDILAH ...
 HARGA SEBUAH DOA
 SYUKUR ALLAHAMDULILLAH
 MAKA SEORANG MEMANDA MENTERI PUN BERSUMPAHLAH
 SEBUAH IMPIAN YANG TAK TERTUNAI
 HARI INI BETAPA PERLUNYA KITA SEORANG SULTAN
 MELAYU JUWITA 2008
 TENTANG PENDERHAKAAN ...kutipan dari blog kuda-kep...
 JaNTunG dan BR
 SALAM WARGA BLOG
o ► April (7)
 SEPI MENGAJAR AKU MAKNA MUHASABAH DIRI
 'ILM LADUNNI
 PERJUANGAN Alif, Ba' dan Ta' yang dinafikan
 iSeminggu menyepi kerana saya dihambati tugasan ru...
 SALAM DARI KEJAUHAN...
 SALAM DARI KEJAUHAN II ...
 SALAM DARI KEJAUHAN 3
o ► Mei (11)
 SALAM DARTI KEJAUHAN 4: MIRI-BRUNEI-LANGKAWI
 Salam Dari Miri-Bintulu
 SEEKOR ULAR DI MEJA PARLIMEN
 SALAM DARI TANAH LANGKAWI
 SEJARAH HITAM 13 MEI
 SELAMAT HARI GURU
 SALAM DARI KEJAUHAN 4
 kisah negara rimba i.
 KISAH NEGARA RIMBA ii
 sebuah kehilangan ...
 Perginya seorang penulis PPJ
o ► Jun (10)
 BEBERAPA CATATAN YANG PERLU DIRUNGKAI
 ISTIFAR PANJANG!
 ANTARA HASRAT DAN HARAP
 APALAH ERTINYA SEBUAH BANGSA i
 Salam Sebuah Dunia yang Sepi
 SYUKUR DAN PERINGATAN UNTUK MENERUSKAN PERJUANGAN
 BAHASA MELAYU: APAKAH DAYAMU
 Malaysia — RM2.70 seliter : Malaysia Boleh!
 SURAT TERBUKA KEPADA WAI BEE
 serupa tetapi kenapa tak sama?

Bahasa Jiwa Bangsa

INI ADALAH JIHAD KITA

KELANA INTELEKTUAL


BELAJARLAH DARIPADA KEMBARA

SOLIDARITAS
• AL-ISLAM
• AMINMINHAD
• ARIFF MOHD
• BERITA HARIAN
• DATO' BAHA ZAIN
• E-SOLAT
• FAISAL TEHRANI
• GHAZALI LATEH
• HELMY SAMAD
• KS ILMAR
• LUTFI
• MARSLI N.O
• MPR
• NAZMI BH
• NISAH HARON
• ONN
• RAHIMIDIN ZAHARI
• RAIHANI
• RITAHYAHAYA
• SAHRUNIZAM
• SALINA IBRAHIM
• SHALATTAS
• SINAGANAGA
• SM ZAKIR
• UPM
• UTUSAN
• xmplp
• ZAID AKHTAR
• Zulfazlan

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...